Burnout

Burnout

Een paar jaar geleden werd ik ‘overvallen’ door een burnout. Mijn lichaam gaf op allerlei manieren aan dat het genoeg was geweest. Ik was moe, mijn spieren deden zeer, ik kon niet meer helder denken en het enige waar ik zin in had was slapen.

Signalen van burnout
Natuurlijk was dit niet van het ene op het andere moment gebeurd. In de voorafgaande periode had ik al problemen met concentratie, was ik snel geïrriteerd en had ik ook last van lichamelijk klachten die maar niet over gingen:
• regelmatig hoofdpijn
• verkouden
pijnlijke nek en schouders
• voortdurend moe

Dit waren signalen dat het niet zo goed ging en dat ik richting mijn grens ging. Mijn lichaam en geest waren uit balans.

Waarom een burnout?
Een burnout is het moment waarop je lichaam aangeeft dat het (even) genoeg is geweest.
• je hebt te lang te veel van jezelf gevraagd
• je hebt te vaak je ware gevoelens niet geuit
• je hebt de signalen van je lichaam genegeerd

Oorzaak
Er wordt vaak gedacht dat een burnout ontstaat door te hard werken, maar dit is in veel gevallen niet (helemaal) waar. Vaak ontstaat een burnout door een combinatie van werk, privé en innerlijke factoren.

Leg jij op je werk of in je studie de lat te hoog? Voel je niet wanneer je over je grenzen gaat? Heb je het gevoel niet te mogen falen? Pas op! Een burnout ligt op de loer. Voorkom dit!

Klachten bij een burnout:
slecht slapen
• pijnlijke spieren
vermoeid
• geïrriteerd
emotioneel
• moeite met concentreren
• angst en paniek
• vergeetachtig

Rust alleen is niet voldoende
Bij een burnout is het niet voldoende om alleen maar uit te rusten. Juist omdat een burnout ontstaat door jouw gedrag in bepaalde situaties en bij het verwerken van emoties, is het verstandig om hulp te zoeken. Wat kun je doen?
• Haptotherapie
• Mindfulness training
• Begeleiding door een psycholoog
• Shiatsutherapie

Zorg goed voor jezelf!
Het is altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Maar als je bent overvallen door een burnout staat dat bovenaan je prioriteitenlijst.
• Eet gezond: groente, fruit en vermijd vette happen.
• Drink voldoende water of (kruiden)thee, vermijd koffie en alcohol.
• Zorg voor beweging. Als actief sporten nu teveel is maak dan een lekkere wandeling, rustig in het tempo dat bij je past.
• Probeer regelmaat te houden in je dagindeling. Sta op een vaste tijd (niet te laat ) op, en ga op tijd naar bed.
• Zorg dat je voldoende dingen doet die je leuk vindt en die je ontspannen.

Luister naar je lichaam. Wat voor iemand anders ontspannend is kan voor jou juist heel inspannend zijn en daarom het tegengestelde effect geven. Voel wat iets met je doet en maak dan een keuze die past bij jou.

Shiatsutherapie en een burnout
Shiatsutherapie zorgt direct voor ontspanning van spieren, maar ook voor rust in je hoofd. Je gaat je lichaam weer voelen. Je lichaam en geest komen weer in balans.

Nadat de eerste spanning is verdwenen, kun je gaan werken aan de onderliggende laag. Wat gebeurt er waardoor je teveel van jezelf vraagt? Welke emoties zijn daarbij betrokken? Welke gewoontes heb je jezelf aangeleerd? Wat is goed voor je en wat juist niet?

Behandeling op maat
Jouw burnout is mijn burnout niet. Ook al komen de klachten soms overeen, de oorzaak van een burnout en hoe je de klachten ervaart is voor iedereen anders. De manier van herstel en de herstelperiode is voor iedereen anders.

Proefbehandeling
We nemen vaak niet de tijd om echt naar de signalen van ons lichaam te luisteren. En juist dat is zo ontzettend belangrijk. Een Shiatsubehandeling is erop gericht om te signaleren. Een Shiatsubehandeling is niet alleen geschikt om een burnout te behandelen maar vooral ook om te voorkomen. Maak vandaag nog een afspraak voor een Shiatsu massage. En ervaar zelf wat Shiatsu voor je kan betekenen.

ShiatsuTera_Website_Buttons_160124-01