Gezondheid

Gezondheid

Steeds meer zijn we ons bewust van het feit dat gezondheid meer is dan alleen vrij zijn van ziekten en handicaps. De Wereld Gezondheids Organisatie heeft het mooi verwoord.

“Gezondheid is een toestand van volledig fysiek, geestelijk en social welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of handicap”
WHO - World Health Organization

Blik op gezondheid
Er is een groot verschil in denkwijze tussen de Oosterse en Westerse geneeswijze. Beide gericht op je gezondheid maar vanuit een hele andere invalshoek. Dat is mooi, want daardoor kunnen ze heel goed naast elkaar bestaan. Ze vullen elkaar aan.
De Westerse geneeswijze is vooral gericht op het genezen van bestaande ziekten en kwalen.
De Oosterse geneeswijze is gericht op het in balans zijn zodat je lang en gelukkig kunt leven. Vooral gericht op het voorkomen van kwalen en ziektes.

Shiatsu en gezondheid
Het doel van Shiatsu is de zelfherstellende kracht van het lichaam te versterken door ruimte te maken voor wat er is. Shiatsu herstelt de balans tussen yin en yang en maakt ruimte voor Qi, de levensenergie.
Gezondheid is vergelijkbaar met geluk. We zijn ons zelden bewust van geluk. Pas als we dit gevoel kwijt raken realiseren we ons pas hoe waardevol het is. Zo is dat ook met gezondheid.

Hoe blijf je gezond?
Helaas kan ik je geen garanties geven dat je gezond blijft als je mijn tips opvolgt. Maar het helpt je zeker om in balans te blijven en je fit en gezond te voelen. Zorg gewoon goed voor je lichaam en geest, maar hoe doe je dat?


1. Bewegen
Er is een beweegnorm om gezond te blijven: Beweeg 5 dagen in de week minimaal 30 minuten matig intensief. Welke beweging kun je zelf invullen. Hardlopen, stevig wandelen, fietsen of een gezellige teamsport. Wissel het af om het voor jezelf leuk te houden.
Kies een manier van beweging uit die past bij jou. Luister naar wat jouw lichaam aankan en fijn vindt.

2. Eten
Eet niet teveel en eet volgens de seizoenen. In de winter vraagt je lichaam om andere voedingsmiddelen dan in de zomer. De natuur geeft je wat je nodig hebt. Je lichaam heeft genoeg aan een salade in de zomer maar in de winter heeft je lichaam behoefte aan een stamppot of warme soep. Eet gezond en gevarieerd.
Voel eens wat voeding met je doet. Laat eens een tijd zoetigheid staan of eet eens minder of geen vlees. Voel wat dit doet voor je.

3. Slapen
Genoeg en goed slapen is belangrijk voor je gezondheid. Tijdens je slaap herstellen je lichaam en geest zich voor de volgende dag. Wanneer je te kort of slecht slaapt zal je daar hinder van ondervinden.

4. Ontspanning
Stress is een grote oorzaak van gezondheidsklachten. Zoek daarom ontspanning. Ontspanning is voor iedereen anders. Meditatie is een goede manier om te ontspannen. Veel mensen vinden dat nog zweverig maar dat is het niet. Het is een paar minuten tijd nemen om volledig te ontspannen zodat je daarna weer beter kunt presteren.

Toch klachten?
Als je toch klachten ervaart dan is je lichaam uit balans. Dit kan vaak worden opgelost met een Shiatsubehandeling die ervoor zorgt dat je energie weer vrij door je lichaam kan stromen. De meest voorkomende klachten zijn:
Hoofdpijn
Rugpijn
Menstruatieklachten
Spijsverteringsproblemen
Vermoeidheid

Contact

Wil je af van klachten of wil je je lichaam goed onderhouden zodat de activiteiten die je doet om gezond te blijven ook optimaal effect hebben? Neem dan contact met me op voor een Shiatsubehandeling. Dan kijken we samen hoe we je klachten aan kunnen pakken of hoe we voor goed onderhoud kunnen zorgen.

 

ShiatsuTera_Website_Buttons_160124-01