Lage rugpijn

Lage rugpijn

Vier op de vijf mensen hebben wel eens last van lage rugpijn. Het is een van de belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim. Zowel mannen als vrouwen, jong en oud hebben er last van. Grote kans dat je wel eens last hebt gehad van lage rugpijn. Gelukkig kun je daar wat aan doen!

Shiatsu en Lage rugpijn
Doordat de rug sterk is vinden veel mensen het niet vervelend om daar aangeraakt te worden. Vaak voelt dat juist prettig. Een Shiatsubehandeling voor lage rugpijn bestaat uit een drukpunt-behandeling om meridianen vrij te laten stromen en uit oefeningen om de spieren in de rug weer soepel te maken.

Meridianen
De Yang meridianen, die over de rug lopen, hebben met verweer en bescherming te maken. De Blaasmeridiaan loopt langs beide kanten van je ruggengraat naar beneden over de achterkant van je benen. Langs de zijkant van je onderrug en over je heupen loopt je Galblaasmeridiaan.
De Blaasmeridiaan staat voor besluitvaardigheid, maar ook voor angst. Als we angstig zijn trekken we onze schouders op en krommen we onze rug om onszelf te beschermen.
De Galblaasmeridiaan gaat over snelle besluitvaardigheid maar ook over woede. Als de energie in de Galblaasmeridiaan is verstoord kan zich dat uiten in lage rugpijn en chronische spanning in de rugspieren

Zwakke plek
De lage rug is vaak een zwakke plek. Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Dit is pijn in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. De pijn kan uitstralen naar billen, dijen en bovenbenen. De pijn wordt vaak heftiger bij bewegen. Hoe tegenstrijdig is het dat juist bewegen goed is bij bestrijding van de pijn. Natuurlijk wel gedoseerd en voorzichtig. Weinig bewegen leidt tot zwakke spieren en verhoogt de kans op pijn. Ook kou en stress kunnen factoren zijn die de pijn versterken.

Oorzaken
De oorzaken zijn vaak onbekend of moeilijk te benoemen, maar daardoor niet minder vervelend. De meest voorkomende oorzaken zijn:
• Overbelasting
• Verkeerde beweging of houding
• Zwaar of verkeerd tillen
• Een slechte lichamelijke conditie
• Overgewicht
• Mentale belasting
Menstruatie

Symptomen
• Pijn in de onderrug met uitstraling naar zitvlak
• De pijn is erger als je beweegt
• Voor- en achterover leunen gaat moeizaam
• Een stijve rug veroorzaakt door sterke contracties van de spieren
• Verandering van het postuur door het spasmen van de spieren
• Soms gaat de pijn gepaard met een tintelend gevoel of gevoelloosheid

Wat kun je zelf doen?
• Blijf rustig bewegen binnen je pijngrens
• Zwemmen en wandelen zijn goede bewegingen voor je rug
• Verwarm je rug met een bad, douche of warm kompres
• Zorg voor een goed bed waarin je lichaam goede ondersteuning krijgt
• Let op je houding
• Vermijd zwaar tillen of zware lichamelijke inspanning

Oefeningen
Er zijn ook een paar goede oefeningen die rugpijn kunnen verlichten. Probeer de volgende oefeningen maar eens.
Oefening 1:
Ga liggen op je rug, de knieën opgetrokken maar de voeten op de grond, tegen elkaar aan. Je armen liggen naast de romp op de grond. Houd je knieën bij elkaar en laat ze eerst naar links en daarna naar rechts zakken. Je kunt ook tegelijk je hoofd de andere kant op draaien. Laat even liggen en kom dan rustig weer tot de uitgangspositie. Doe dit ook de andere kant op.
Herhalingen: 5 keer per kant
oefening 1 kopie
Oefening 2:
Rug hol en bol maken: ga zitten in de kruiphouding, hierbij steun je op je handen en knieën. De rug is recht. Maak vervolgens je rug bol, zodat je hoofd naar beneden hangt. Maak vervolgens de rug hol en til daarbij je hoofd op.
Herhalingen: 5 keer

oefening 2 kopie

ShiatsuTera_Website_Buttons_160124-01