Slapen

Slapen

Er is niet heel veel bekend over de exacte functie van slapen. Slapen is te beschouwen als een toestand van bewusteloosheid. Je lichaam en geest moeten tot rust komen om later weer volop te kunnen presteren. Het is dan ook heel logisch dat niet slapen of niet goed slapen problemen veroorzaakt. Als je last hebt van slaapstoornissen doordat je 's nachts wakker ligt, het moeilijk vindt om wakker te worden, slaapwandelt of moeite hebt met in slaap vallen, krijg je gegarandeerd gezondheidsproblemen.

Problemen door te weinig slaap
De individuele behoefte aan slaap varieert per persoon. Sommigen hebben aan vier uur slaap genoeg en anderen hebben wel 10 uur slaap nodig. Als je niet aan je individuele behoefte kan voldoen word je prikkelbaar, krijg je concentratieproblemen, blijf je vermoeid of kan je niet goed presteren onder druk. Reden om je slaapprobleem serieus aan te pakken.

Wat gebeurt er tijdens de slaap
De celstofwisseling in de hersenen nemen af wanneer je in diepe slaap bent. Hierdoor komt je lichaam tot rust en kan het zich herstellen.

Chinese geneeswijze
In de Chinese geneeswijze ligt de nadruk op het behouden van evenwicht en zijn we altijd opzoek naar de juiste balans tussen Yin en Yang . Een disharmonie tussen Yin en Yang zorgt voor slaapproblemen.
Yin = rust
• Verkoeling
• Donker
• Wolken
Yang = activiteit
• Warmte
• Licht
• Zon
Wanneer je teveel Yang bent, actief en onrustig, kun je moeite krijgen met inslapen. Maar te veel Yin geeft problemen met actief zijn en daardoor word je duf. Een Shiatsubehandeling is gericht op het herstellen van de balans tussen Yin en Yang.

Observeren en noteren van tijdstippen helpt
Door je slaapstoornissen goed te observeren en te noteren wanneer je waar last van hebt, kunnen we achterhalen welke meridianen uit balans zijn. Vanuit de Chinese geneeswijze kan ieder orgaan een slaapprobleem veroorzaken. De tijd waarop je regelmatig wakker wordt zegt iets over de energie van de meridianen die minder of juist te actief zijn. Ook het tijdstip waarop je bijna elke dag een dip krijgt, of erg vermoeid raakt, geeft informatie. Door te observeren en bij te houden op welk tijdstip je vaak wakker wordt of juist gedurende de dag vermoeid bent, herken ik welke meridiaan uit balans is. Dit is 1,2,3 op te lossen.
1. Shiatsu helpt om je lichaam in balans te houden of te krijgen.
2. Jij helpt door je problemen goed te observeren zodat we de kern van je probleem kunnen aanpakken.
3. Ik help je door de signalen te interpreteren en je op een juiste manier te behandelen.

Slaaptips
Een paar algemene slaaptips om je te helpen met je slaapproblemen zijn:
1. Houd een regelmatig slaap/waak ritme aan.
2. Maak een vast ritueel van het naar bed gaan.
3. Zorg voor een slaapbevorderlijke slaapkamer: donker, rustig neutrale tempratuur.
4. Drink geen koffie of thee voor het slapen gaan. Ook alcohol en suikers zijn niet bevorderlijk.
5. Maak een korte wandeling voor je gaat slapen.
6. Vermijd stressfactoren voor het slapen gaan.
7. Als je 's nachts niet kunt slapen, compenseer dit dan niet overdag.
Neem eens een Shiatsubehandeling, ter ontspanning of voor het herstellen van je balans.

ShiatsuTera_Website_Buttons_160124-01