Winterdip

Winterdip

De winter vinden we een gezellige en knusse periode. Heerlijk de haard of een geurkaarsje aan en met een hete kop thee lekker op de bank onder een zacht dekentje kruipen. Of heb je last van een winterdip?

Klachten in de winter
Ondanks de gezelligheid ervaren veel mensen klachten in de winter, de bekende winterdip. De meest voorkomende klachten die ontstaan of erger worden in de winter zijn:
Vermoeidheid
• Verkoudheid
• Blaasproblemen
• Innerlijke onrust of angsten
• Koude handen en voeten

De winter heeft invloed op ons welzijn. Voor sommige mensen voelt de winter als een dip, een periode met minder energie. Hoe komt dat?

Vijf elementen
In de traditionele Chinese Geneeswijze wordt alles gerelateerd aan de natuur. Alles in de natuur en dus ook de mens wordt onderverdeeld in vijf elementen.
1. Hout
2. Vuur
3. Aarde
4. Metaal en
5. Water

Door te kijken naar de kenmerken van deze elementen kunnen we verbanden zien tussen klachten en omstandigheden.
Winter hoort bij het element Water

De winter hoort bij het element Water. De natuur trekt zich terug in de grond. Als we een vergelijking trekken naar de mens dan zie je dat wij over het algemeen in de winter introverter zijn. We zijn graag binnen en zitten liever knus onder dat dekentje dan dat we actief worden. We hebben gewoonweg minder energie. We ervaren een winterdip.

Energie opslaan
De winter is een periode van rusten en energie opslaan. We bereiden ons voor op de lente, een periode van groei en ontwikkeling. Het lichaam herstelt zich in de winter en slaat energie op om voorbereid te zijn op die groei en ontwikkeling. Als je jezelf niet toestaat om meer te rusten dan in de zomer, dan kun je klachten krijgen.

Hoe krijg je meer energie in de winter?
• Kleed je comfortabel warm aan. Verschillende laagjes helpen om per situatie kleding stukken aan of uit te trekken. Houd vooral je voeten en onderrug warm.
• Let op je voeding, eet geen ijs of rauwkost maar voeg meer warmte aan je maaltijd toe. Gember en kaneel zijn perfecte kruiden voor de winter.
• Geef toe aan je vermoeidheid. Ga eerder naar bed of doe een powerdutje van maximaal 30 minuten.
• Zorg voor voldoende beweging, kleed je warm aan en maak een wandeling.

Shiatsu en de winter
Misschien heb jezelf al van alles geprobeerd, maar kom je toch niet uit je winterdip. Plan dan een shiatsubehandeling. Grote kans dat je uit balans bent. Ik kijk naar jou als mens in het oog van de vijf elementen. Ik hoor en zie je ongemakken en ik bepaal aan de hand daarvan de juiste behandeling om je klachten te verminderen of om klachten te voorkomen.

ShiatsuTera_Website_Buttons_160124-01